Будова людського ока
У психічному розвитку
дитини важливу роль відіграє оптичне сприймання (зір), яке здійснюється
завдяки зоровому аналізатору. Саме через зоровий аналізатор людина одержує
найбільше вражень від навколишнього світу. Такі ознаки предметів і явищ, як
світло, колір, розмір, форма, протяжність у просторі, ми пізнаємо насамперед за
допомогою зору. Розвиток орієнтування в просторі також безпосередньо пов'язаний
з діяльністю зорового аналізатора. Зоровий контроль має велике значення для
розвитку рухів людини.
Візуальне (від лат. visualis — зоровий) сприймання людьми одне одного
дуже важливе для встановлення міжособових стосунків і визначається функціонуванням
зорового аналізатора. При порушенні його діяльності у дитини виникають значні
труднощі в пізнанні світу та орієнтуванні в ньому, в здійсненні контактів з
людьми, що її оточують, у різних видах діяльності.
Зоровий аналізатор складається з трьох
відділів: периферійного (око), провідникового (зоровий нерв, зорові та
підкоркові нервові утворення), центрального (мозкові клітини в зорових зонах
кори головного мозку). Діяльність зорового аналізатора забезпечує сприйняття й
аналіз візуальних подразників. Порушення зору у дітей залежать від сили
хворобливих впливів, які зачіпають різні відділи зорового аналізатора.
Відповідно до ступеня порушення
функції зорового аналізатора дітей із стійкими дефектами зору поділяють
на сліпих та слабозорих.
Сліпими є діти, в яких
зорові відчуття або зовсім відсутні, через що обидва ока втрачають здатність до
і прийняття світла і розрізнення кольору (абсолютна, тотальна сліпота), або
зберігається відчуття світла чи незначний залишковий зір (максимальна гострота
— 0,04 на оці, яке краще бачить з корекцією), недостатній для звичайної
життєдіяльності (практична сліпота).
У слабозорих дітей гострота зору на
оці, яке краще бачить при корекції звичайними засобами (окуляри), становить
від 0,05 до 0,4. До цієї категорії відновить також дітей з дещо більшою
гостротою центрального зору, які мають інші дефекти зорової функції (зокрема
різке звуження межі поля зору). На відміну під сліпих, у слабозорих дітей
навіть сильно порушений зір є провідним аналізатором, тобто здійснює в основному
безпосереднє сприйняття предметів і явищ навколишньої дійсності. Слабозорі діти
зустрічається частіше, ніж сліпі.
Комментарии
Отправить комментарий