Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи
Західноєвропейська система загальної середньої
освіти, попри розмаїття типів і різновидів навчальних закладів, які опікуються
освітою, зокрема школярів з особливими потребами, є ключовими елементами
сучасної європейської моделі соціального устрою, яка виявляється привабливою
для країн, що позбулися тоталітарних режимів, наразі й для України, з огляду на
завдання та перспективи розв’язування назрілих педагогічних і соціальних
проблем.
У передових країнах Західної Європи, починаючи від
70-х років ХХ ст., тривали зміни в системі спеціальної освіти. Зокрема, інтегроване
та інклюзивне навчання дітей з особливостями розвитку визначено як основну
форму здобуття освіти неповносправними.
Інтегроване та інклюзивне навчання в Італії
Серед
європейських країн Італія посідає чільне місце у впровадженні ідей
інтегрованого та інклюзивного навчання, оскільки однією з перших визнала
інтегроване та інклюзивне навчання найсприятливішою формою здобуття освіти для
неповносправних дітей.
За визначенням
директора Департаменту національних досліджень у галузі освітніх інновацій в
Італії П. Тортори, «Італія стала лабораторією для всього світу, оскільки саме
латинська культура зорієнтована на визнання автономності та гідності кожної
людини». Освітню реформу в країні, яку було проведено у 1972 р., ініціював
громадський рух «Демократична психіатрія». Метою цього
громадського об’єднання були прогресивні зміни у психіатричних лікувальних установах, усунення відособлення та ізоляції
осіб з порушеною психікою, які стали в’язнями ізольованих
закладів. Учасники цього руху вважали, що виникнення
психічних відхилень у багатьох випадках провокують
суспільство і школа, зокрема, і спеціальні навчальні
заклади. Тому варто ініціювати зміни і,
насамперед, запровадити шкільну реформу, яка дала б змогу людям із
психофізичними особливостями почуватися повноцінними членами суспільства.
Під тиском
громадськості 1971 р. в Італії було ухвалено новий «Закон про освіту», який
законодавчо закріпив право батьків на вибір навчального закладу, визначав
статус масових шкіл, де навчаються всі діти з проблемами в розвитку забезпечив
державну підтримку щодо здобуття освіти дітям з особливостями психофізичного
розвитку.
1977 р. було розроблено додатки до «Закону про освіту»,
які визначали, що діти з особливостями
розвитку миють ходити до
школи поблизу дому та навчатися у класах разом зі своїми однолітками, наповнюваність класів не може
перевищувати 20 учнів; у такому класі можуть
навчатися не більш ніж 2 дітей і порушеннями;
спеціальні класи в масових школах анулюються; школярів з особливими освітніми
потребами мають забезпечити кваліфікованою
підтримкою з боку педагогів
і різнопрофільних фахівців, які працюють а ними за узгодженими програмами; у
класах із сумісним навчанням мають працювати спеціальні педагоги разом з учителями.
В оновленому
«Законі про освіту» 1992 р. у розділі про
навчання дітей з особливими потребами
серед пріоритетів визначено роботу щодо взаємодії шкіл з установами різного
підпорядкування з метою надання всебічної допомоги школярам з особливими
освітніми потребами різнопрофільними фахівцями, які мають працювати узгоджено
та в тісному контакті; залучення батьків до процесу навчання дітей з
особливостями розвитку тощо.
Нині в країні
понад 90 % дітей і особливостями психофізичного розвитку здобувають освіту в закладах
загального типу. В освітніх департаментах провінцій країни функціонують
консультативні служби, до складу яких входять різнопрофільні фахівці,
адміністратори шкіл, працівники управлінь освіти, представники громадських
організацій, за необхідності долучаються спеціалісти служб охорони здоров’я.
Психолого-медико-соціальні центри
(досвід Бельгії)
Цікавий досвід навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку має Бельгія. У цій країні правовою основою освіти осіб з обмеженими можливостями здоров’я є «Закон про спеціальну освіту», ухвалений у 1970 р. Суттєві зміни до нього було
внесено Декретом Уряду від 28 липня 1978 р. Закон визначає
основні положення здобуття освіти неповносправними у
світлі загального реформування системи освіти, серед
яких і право батьків на вибір освітнього закладу для
своєї дитини. Як зазначають бельгійські
вчені в галузі спеціальної освіти W.Weiss та W.Werdajk, шляхи здобуття освіти неповносправними
визначалися у Бельгії протягом тривалого часу. Ще 1960 р. «Законом про освіту»
було визначено необхідність створення служб психолого-медико-соціального
супроводу, які вирішували б проблеми вибору освітнього маршруту для дітей з
особливостями психофізичного розвитку. Саме ці служби визначають майбутнє
перебування дитини у спеціальних установах, де здобувають освіту 4 % усіх дітей
шкільного віку.
Законодавчі освітні акти Бельгії
передбачають певну свободу в організації муніципальних освітніх закладів,
фінансове забезпечення яких відбувається за рахунок місцевих органів
самоврядування; громадських освітніх закладів, що утримуються громадськими
фондами; приватних закладів, фінансове утримання яких беруть на себе приватні
особи та громадські організації, в тому числі і релігійні.
Бельгійський «Закон про спеціальну
освіту» законодавчо затвердив усунення бар’єрів між спеціальною та загальною
системами освіти, передбачивши експериментально апробовані моделі спільного
навчання дітей з особливими освітніми потребами разом зі своїми однолітками.
Закон передбачає безкоштовне обов’язкове
навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку (від 6 до 18 років)
терміном на 12 років, хоча за певних обставин його може бути подовжено;
географічну доступність та наявність в кожному районі країни всіх типів спеціальних
шкіл.
При наданні дитині з порушеннями
розвитку можливості навчатися інтегровано всі учасники цього процесу укладають
угоду та розробляють індивідуальний навчальний план. Цей план складається з
детального опису особливостей і потреб дитини, з визначення додаткової
допомоги, яку вона має одержувати (у тому числі хто її надаватиме, як часто та
де саме).
Рівноправність у здобутті освіти
(досвід Австрії)
Корисним видається досвід іншої
європейської держави – Австрії. В цій країні функціонувала добре налагоджена
система спеціальної освіти, до складу якої входили спеціальні
школи для дітей з порушеннями
зору та слуху, порушеннями опорно-рухового апарату, інтелектуальними вадами, емоційно-вольовими розладами та
комплексними порушеннями розвитку. Як зазначає відомий австрійський вчений у цій
галузі X. Волкер, від кінця 40-х до початку 80-х років ця система
ставала дедалі більш диференційованою та сегрегаційною.
Однак уже у 80-ті роки з’явилися громадські організації,
до яких входили батьки дітей з особливостями розвитку, вчителі, працівники різних медичних та освітянських закладів, які керувалися ідеями
рівноправності, зокрема, й у здобутті
освіти. Ці громадські організації виникали стихійно в
різних провінціях, однак 1983 р.
вони об’єдналися в єдину спільноту і звернулися до Міністерства
освіти з пропозиціями
щодо експерименту з інтегрованого навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку.
Міністерство освіти Австрії підтримало цю ідею,
виділило кошти і створило робочу групу, яка мала проводити ці експериментальні дослідження. До складу цієї
групи увійшли науковці, що працювали в галузі
масової та спеціальної освіти, адміністратори й педагоги масових та
спеціальних шкіл, фахівці служб допомоги дітям з порушеннями розвитку та
представники громадських організацій з-поміж батьків.
Чотири моделі інтегрованого
навчання:
1. Інтегровані класи.
У класі навчалося 20 учнів, четверо з яких мали особливі освітні потреби.
Навчання проводили двоє педагогів, один з яких був учителем спеціальної школи.
Для дітей з особливостями розвитку розробляли індивідуальну навчальну програму, яка передбачала надання психолого-педагогічної допомоги.
2. Класи взаємодії.
Учні зі спеціальної школи та їхні однолітки з масової
школи мають брати
участь у спільних заходах,
спілкуватимуться під час позакласної роботи, однак весь навчальний час
проводитимуть окремо.
3. Малокомплектні класи
передбачали наявність спеціального класу в масовій школі у складі 6 – 11 учнів.
Переважно ці класи складалися з учнів із затримкою у розвитку пізнавальних процесів. Навчання
таких школярів
відбувалося за програмою масової початкової 4–річної школи, однак термін навчання продовжували до 6
років.
4. Звичайні класи,
в яких учні з особливими освітніми потребами, їхні батьки та вчителі отримують
допомогу від спеціально підготовлених шкільних консультантів.
1991 р. Австрійський Центр
експериментальної освіти і шкільного розвитку провів оцінювання всіх чотирьох
експериментальних моделей. На думку експертів, найбільш дієвою моделлю стали
інтегровані класи.
В освітній системі Австрії функціонують
центри спеціальної освіти, які несуть відповідальність за навчання дітей з
особливими потребами в масових загальноосвітніх закладах і координують роботу
всіх фахівців, залучених до цього процесу.
Освітня реформа (досвід Нідерландів)
Свій шлях у проведенні кардинальних
реформ пройшло й Об'єднане Королівство Нідерландів. Цю країну з-поміж інших європейських держав вирізняє своєрідність розвитку системи спеціальної освіти.
Її поступ характеризується логікою побудови і відсутністю неапробованих
варіантів навчання.
Наприкінці 40-х років у
Нідерландах спостерігалося значне зростання кількості спеціальних
закладів, кількості дітей в системі спеціальної
освіти та збільшення типів спеціальних шкіл.
Дані, що наводить відомий нідерландський фахівець у галузі спеціальної освіти K. Raijswaik, свідчать,
що у 1948 р. існувало 7 типів спеціальних типів спеціальних
шкіл; у 1997 р. їх
кількість подвоїлася. Кількість учнів, які потребували додаткових освітніх послуг і
мали особливі навчальні потреби, в період з 1948 до 1997рр. збільшилася
у п’ять разів (з 24 000 у 1948 р. – до
120 000 – у 1997 р.). Серед них
виокремилася чисельна група дітей, які не мали
значних порушень розвитку і за умови надання
відповідної допомоги могли здобувати освіту у загальноосвітніх навчальних
закладах.
Дослідження нідерландських учених
свідчать, що до 60-х років XX ст. освітня політика країни була
спрямована на підтримку дітей з особливостями
психофізичного розвитку лише у спеціальних школах. Ця одностороння орієнтація підтримувала розподіл освітньої системи на загальноосвітні школи з відсутністю адекватної
допомоги дітям з порушеним розвитком, з одного боку, та спеціальні
школи для цих дітей – з другого. Вчені зазначають,
що цей поділ призвів до виникнення низки проблем.
У 1991 р. нідерландським урядом було схвалено освітній
проект «Внутрішня підтримка» зі створення і функціонування відповідних
шкільних службі. Цей проект було спрямовано на вирішення проблем дітей з особливостями розвитку, які перебували у
загальноосвітніх навчальних закладах. У ньому зазначалося, що школа має чітко
визначити, яким дітям необхідна психолого-педагогічна підтримка, як вона
забезпечуватиметься, хто нестиме відповідальність за її здійснення, як будуть
задіяні батьки, як плануватиметься і здійснюватиметься корекційна робота, як
проводитиметься оцінювання навчальних досягнень учнів,
визначення рівня їхніх життєвих компетенцій тощо. Перший чотирирічний досвід роботи засвідчив, що 93 % вчителів
загальноосвітніх шкіл підтримали функціонування служб внутрішньої допомоги і
вказали на необхідність введення посади координатора з
корекційної роботи.
1994 р. Закон «Крок за кроком до школи», який
засвідчував, що всі масові і спеціальні школи для дітей з легкою розумовою
відсталістю та труднощами у навчанні мають взаємодіяти у наданні якісної освіти
учням з особливими освітніми потребами. Прийнятий закон забезпечив покращення
умов для одержання освіти учням з порушенням розвитку в загальноосвітніх школах
на основі внесення змін у систему фінансування їхнього навчання.
Наразі в Нідерландах у системі спеціальної освіти
функціонують спеціальні заклади для дітей з важки порушеннями мовлення, зору,
слуху, порушеннями опорно-рухового апарату, хронічними захворюваннями, легкою
та тяжкою розумовою відсталістю, порушеннями поведінки, з проблемами в
навчанні, з комплексними дефектами. 70% загальної кількості школярів, які
перебувають в системі спеціальної освіти – це діти з розумовою відсталістю та
труднощами у навчанні.
Нідерландська система освіти зазнала докорінного
реформування, що уможливило паралельне та повноправне функціонування різних
типів навчальних закладів (спеціальних і загальноосвітніх) в єдину систему.
Шведська модель інклюзивної
освіти
Заслуговує на увагу й досвід інклюзивного навчання дітей з особливостями
психофізичного розвитку в Швеції. Так, зокрема в цій країні з демократичним
устроєм, що ратифікувала всі міжнародні угоди щодо здобуття освіти
неповносправними, Міністерством освіти у 1980 р. було затверджено
нормативно-правовий документ під назвою Навчальний План, який означив
повий стратегічний
напрям освітньої політики держави. Учням з особливостями психофізичного
розвитку надали можливість навчатися в загальноосвітніх закладах, створивши
для цього відповідні умови. Так, з 1986 р. у країні розформовано спеціальні
школи для дітей з порушеннями зору. Всі діти з ослабленим зором навчаються у
школах за місцем проживання, а необхідну допомогу отримують у Національному
медичному центрі та його філіях.
1989 р. було ухвалено новий «Закон про середню освіту», в якому інклюзивне
навчання визначено основною формою здобуття освіти неповносправними. Значно
збільшивши фінансування загальноосвітніх шкіл, де навчалися учні з
особливостями розвитку, уряд підтримав законодавчі ініціативи. У цей період було затверджено новий освітній стандарт, який визначав обов’язковий обсяг знань для учнів, які закінчили
5-й та 9-й класи. Це дало педагогам змогу працювати зі школярами з особливими
освітніми потребами за індивідуальними навчальними планами,
розробленими з урахуванням їхніх можливостей і потреб.
Варто зазначити, що з 1995 р. у країні функціонує лише чотири типи
спеціальних шкіл для дітей з помірною розумовою відсталістю, з легкою
розумовою відсталістю, з труднощами в навчанні та для дітей з комплексними
порушеннями. Сучасні тенденції у шведській освіті визначають курс на повне
розформування спеціальних шкіл і створення на базі ресурсних центрів.
Шведське Агентство Спеціальної Освіти, підпорядковане Міністерству освіти
країни, відповідальне за надання підтримки сім’ям дітей з особливостями
розвитку та освітнім закладам, де вони навчаються. Радники цього агентства
опікуються дітьми з особливими освітніми потребами, допомагаючи муніципальним
органам влади забезпечити всі умови для навчання таких школярів, враховуючи
проведення курсів підвищення кваліфікації педагогів та асистентів педагогів,
батьків та всіх фахівців, які задіяні в цьому процесі.
Варіативність
психолого-педагогічного супроводу (досвід Німеччини)
Слід зазначити, що подібне реформування освітньої галузі відбулося в
Німеччині, де на початку 70-х рр. XX ст., завдяки діяльності громадської батьківської
організації «Життєва допомога», Міністерством у справах освіти, релігії і
культури були ухвалені нормативно-правові акти, що засвідчили, що кожна дитина
з обмеженими можливостями має право на вибір навчального закладу, має бути
забезпечена психолого-педагогічним супроводом, залучена до педагогічного
процесу, незалежно від ступеня складності захворювання.
Основоположним освітнім документом щодо
організації спільного навчання дітей із порушеннями розвитку і їхніх здорових
однолітків для всіх регіонів країни стали «Рекомендації з організації
спеціального навчання», ухвалені 1972 року. Цей документ уможливив розвиток
«кооперативних форм» організації освітньої діяльності загальноосвітніх і
спеціальних шкіл, що передбачають спільне проведення масових заходів,
навчальних занять, відвідування учнями з особливими потребами загальноосвітніх
навчальних закладів та надання їм корекційно-реабілітаційних послуг у
спеціалізованому закладі тощо.
Окрім центрів підтримку учням з
особливими потребами надають служби, що функціонують поза межами шкіл і
фінансуються органами місцевого самоврядування: медико-соціальні служби, ресурсні
центри, реабілітаційні заклади тощо. Нині у Німеччині паралельно із системою
спеціальних освітніх установ, де перебувають діти переважно зі складними
порушеннями, функціонують заклади інклюзивного навчання.
У європейських країнах спеціальні
заклади функціонують і надають допомогу дітям з обмеженими можливостями
здоров’я, однак вони не є сегрегативними осередками. «Кордони» між спеціальною
та загальною освітою прозорі, оскільки країни з демократичним устроєм пропагують
цінності громадянського суспільства, що базується на ідеях рівноправності,
толерантності та інклюзії.
Комментарии
Отправить комментарий