Облаштування шкільного приміщення для дитини з порушенням опорно-рухового апарату
До школи прийшла дитина, яка
користується інвалідним візком, милицями чи просто повільно ходить. Необхідно
облаштувати шкільну будівлю, враховуючи наступні рекомендації.
Вхід до школи
Вхід до будь-якої школи, зазвичай,
починається зі сходів, що є суттєвою або навіть нездоланною перешкодою для
дітей з порушенням опорно-рухового апарату, які використовують під час
пересування інвалідний візок, тростинки, милиці чи інші засоби. Для того, щоб
ці діти змогли потрапити до школи, необхідно продублювати сходи пандусом.
Пандус має бути пологим, щоб дитина
на візку могла самостійно підійматися і спускатися ним. Щоб цього досягти,
нахил пандуса не має перевищувати 12 градусів.
Пандус складається з трьох частин:
- горизонтальної площини на початку пандуса;
- похилої поверхні пандуса;
- горизонтальної площини в кінці пандуса.
Ширина пандуса має бути не меншою 90
см. Необхідними атрибутами є бортик, що огороджує, та бильця. Бортик запобігає
скочуванню візка. Його висота має бути не меншою, ніж 5 см.
Бильця встановлюються по обидва боки
пандуса на висоті 70 і 90 см. Для дітей молодших класів – 50 см. Найзручнішими
є бильця круглого перерізу (з діаметром не менше 3 і не більше 5 см). Довжина
билець має бути більшою за довжину пандуса на 30 см з кожної сторони.
Якщо архітектура будівлі не дає
змоги побудувати правильний пандус (наприклад, вузькі сходи), то можна зробити
відкидний пандус. В цьому випадку дітям з особливими потребами знадобиться
стороння допомога. Ще одна важлива деталь – двері мають відчинятися у протилежний
від пандуса бік, щоб дитина на візку не скотилася вниз. Можна обладнати вхід
дзвоником, щоб попередити про прихід охорону.
Внутрішній простір школи
Уздовж коридорів (по всьому
периметру) бажано зробити бильця, щоб дитина, яка погано ходить, могла рухатися,
тримаючись за них.
Ширина дверей має бути не менше
90-95 см, інакше дитина на візку не проїде. Для того, щоб вона змогла піднятися
на верхні поверхи, у шкільній будівлі має бути передбачений хоча б один ліфт
(можливо, доступ до нього доведеться обмежити для інших учнів), однак, не у
всіх школах це можливо зробити. Тому, по можливості, слід переносити заняття
для класів, у яких навчаються діти з особливими потребами, на перший поверх.
Гарний вихід – встановлення на
сходах підйомників. Однак, і ліфти, і підйомники – дороге обладнання, і поки не
кожна школа може собі це дозволити. Ще одним вирішенням проблеми пересування
сходами дитини з особливими потребами може бути організація чергування
старшокласників, які по черзі допомагатимуть учневі на сходах. Якщо в коридорі
є телефон-автомат, його слід повісити нижче, щоб дитина, яка користується
інвалідним візочком, могла ним скористатися.
Шкільна роздягальня
У роздягальнях дітям з особливими
потребами потрібно виділити зону, відокремлену від проходів, і обладнати її
бильцями, лавочками і гачками для сумок, одягу тощо. Або ж можна відвести для
цього невелику окрему кімнату.
Шкільна їдальня
У їдальні варто передбачити окрему
непрохідну зону для учнів-інвалідів. Ширину проходів між столами для вільного
пересування на інвалідному візку рекомендується збільшити до 1,1 м. Також
бажано, щоб столи у їдальні знаходилися недалеко від буфетної стійки. Водночас
не варто розміщати дітей з особливими потребами окремо від решти однокласників.
Бажано, щоб дітям з особливими потребами
допомагали співробітники їдальні, чергові старшокласники.
Шкільний туалет
У шкільних туалетах варто
передбачити одну спеціалізовану туалетну кабінку для дітей з особливими
потребами, які мають порушення опорно-рухового апарату, в тому числі і тих, які
користуються інвалідними візками. Розміри спеціалізованої кабіни: ширина – не
менше 1,65 м;довжина – 1,8 м; ширина дверей – не менше 90 см. У кабіні з
одного боку унітазу має бути передбачена вільна площа для розміщення
крісла-візка (для забезпечення можливості пересадки з крісла на унітаз). Кабіна
має бути оснащена бильцями, підвісними трапеціями тощо. Усі ці елементи мають
міцно кріпитися.
У туалеті варто хоча б одну раковину
встановити на висоті 0,8 м від підлоги. Нижній край дзеркала та електричного
засобу для сушіння рук, рушник і туалетний папір розміщуються на такій самій
висоті.
Спортивний зал
Діти з особливими потребами мають
бути залучені і на уроках фізкультури. Вони можуть виконувати посильні вправи і
брати участь у різних іграх разом з однокласниками. Це допоможе їм не
відокремлюватися від однолітків і виконувати шкільну програму у більш повному
обсязі.
Роздягальню, душову і туалет при
фізкультурному залі для дітей, які користуються інвалідними візками, необхідно
переобладнати. У душовій кабіні, так само, як і в туалеті, одну кабінку
необхідно обладнати так, щоб дитина з особливими потребами могла нею
користуватися (ширина дверей має бути не меншою, ніж 90 см; візок має входити у
кабінку повністю). Бажано, щоб у роздягальні усі проходи були не вужчі, ніж 90
см.
Шкільна бібліотека
Читальний зал шкільної бібліотеки
також бажано обладнати для вільного доступу школярів з особливими потребами:
частину стійки для видачі книг рекомендується переобладнати до рівня не вище
0,7 м.
Книги, що знаходяться у відкритому
доступі, картотеку бажано розмістити у межах зони досяжності (протягнутої руки)
людини на візку, тобто не вище 1,2 м при ширині проходу біля стелажів чи
картотеки не менше 1,1 м.
Класні кімнати
Важливо врахувати, що дитині з
особливими потребами необхідний додатковий простір для вільного пересування.
Мінімальний розмір зони учнівського місця для дитини на візку (з урахуванням
розвороту візка) – 150х150 см. Біля парти варто передбачити додатковий простір
для зберігання інвалідного візка (якщо дитина пересідає з нього за стіл),
милиць, тростинки тощо.
Ширина проходу між рядами столів у
класі має бути не менше 90 см. Такої ж ширини мають бути вхідні двері без
порогу. Бажано залишити вільним прохід біля дошки, щоб дитина на інвалідному
візку або на милицях могла вільно пересуватися вздовж неї. Дошку слід повісити
нижче.
Якщо заняття відбуваються у класі,
де дошка або якесь обладнання знаходяться на підвищенні, його необхідно
обладнати з’їздом (наприклад, покласти і закріпити похилу дошку). Це можуть
зробити й однокласники на уроках праці.
Комментарии
Отправить комментарий