Класифікація порушень мовлення
Всі
види порушень, які розглядаються в даній класифікації, на основі
психолого-лінгвістичних критеріїв можна підрозділити на дві великі групи
залежно від того, який вид мовлення порушений: усне або письмове.
Порушення
усного мовлення, у свою чергу, можуть бути розділені на два типи:
1)
фонаційного (зовнішнього) оформлення вислову, які називають порушеннями
вимовної сторони мовлення,
2)
структурно-семантичного (внутрішнього) оформлення вислову, які в логопедії
називають системними порушеннями мовлення.
Фонаційні
порушення диференціюються залежно від ураження тієї або іншої ланки вимовної
сторони мовлення: а) голосостворення; б) темпо-ритмічної організації вислову;
в) інтонаційно-мелодійного; г) звуко-вимовного. Перераховані розлади можуть
спостерігатися ізольовано, або у різних поєднаннях.
I.
Розлади фонаційного оформлення вислову:
Дисфонія (афонія)
– відсутність або розлад фонації (голосу) унаслідок патологічних змін
голосового апарату. Виявляється або у відсутності голосу (афонія), або у
порушенні сили, висоти або тембру голосу (дисфонія).
Браділалія –патологічно
сповільнений темп мовлення.
Тахилалія– патологічно прискорений
темп мовлення.
Браділалія
і тахилалія об’єднуються під загальною назвою – порушення темпу мовлення.
Наслідком порушеного темпу мовлення є порушення плавності мовленнєвого процесу,
виразності .
Заїкання – порушення
темпо-ритмічної організації мовлення, яке обумовлене судорожним станом м’язів
мовленнєвого апарату.
Дислалія – порушення
звуковимови при нормальному слуху і збереженій іннервації мовленнєвого апарату.
Виявляється у спотвореному вимовленні звуків, заміні звуків або їх змішенні.
Дефект
може бути обумовлений тим, що у дитини не повністю сформувалася артикуляторна
база (не засвоєний весь набір позицій артикуляції, необхідних для вимовляння
звуків).
Ринолалія–
порушення тембру голосу і звуковимови, які обумовлені анатомо-фізіологічними
дефектами мовленнєвого апарату внаслідок порушення нормальної участі носової
порожнини у голосостворенні. Всі звуки стають надмірно назалізованими
(носовими), спотворено звучать носові звуки „м”, „н”; мовлення при цьому
малорозбірливе, монотонне.
Дизартрія– порушення вимовної сторони
мовлення, яке обумовлене недостатністю іннервації мовленнєвого апарату.
Дизартрія є наслідком органічного порушення центрального характеру, що
призводить до рухових розладів. Виникає в результаті різних органічних уражень
ЦНС (при ДЦП). Виражається в різному ступені – від нечіткої вимови окремих
звуків до повної нездатності вимовляти звуки.
II.
Порушення структурно-семантичного (внутрішнього) оформлення вислову:
Алалія– відсутність або
недорозвинення мовлення унаслідок органічного ураження мовленнєвих зон кори
головного мозку у внутрішньоутробному або ранньому періоді розвитку дитини.
Один
з найскладніших дефектів мовлення, при якому порушені операції відбору і
програмування на всіх етапах породження і прийому мовленнєвого вислову,
унаслідок чого мовленнєва діяльність дитини виявляється не сформованою.
Розрізняють
моторну і сенсорну алалію. При моторній алалії зберігається розуміння
звернутого повсякденного мовлення та різко порушена здатність породжувати
мовлення, при сенсорній – різко порушене розуміння звернутого мовлення,
унаслідок чого не відбувається оволодіння ним. Велике значення має відмежування
алалії (як первинного дефекту) від вторинних порушень мовленнєвого розвитку при
розумовій відсталості і порушеннях слуху.
Афазія– повна або часткова
втрата мовлення, яка обумовлена локальними ураженнями головного мозку.
У
дитини втрачається мовлення в результаті черепно-мозкових травм, нейроінфекції
або пухлин мозку після того, як мовлення вже було сформовано. На відміну від
афазії дорослих є дитяча, або рання афазія.
Залежно
від зони ураження виділяють моторну і сенсорну афазію. При моторній афазії
вражається руховий мовленнєвий центр (центр Брока) і дитина втрачає здатність
говорити (порушується експресивне мовлення), при сенсорній – вражається
чутливий (сенсорний) центр мовлення (центр Верніке) і дитина перестає розуміти
мовлення (імпресивна сторона). Сприйняття немовленнєвих звуків звичайно не
порушено.
Порушення
письмового мовлення підрозділяються на два види: продуктивний (порушення
акту письма) або рецептивний (розлад читання).
Дислексия– часткове специфічне
порушення процесу читання, яке пов’язане з ураженням деяких ділянок кори
головного мозку. Виявляється в утрудненні при пізнанні та пізнаванні букв, при
злитті букв у склади і складів у слова, що призводить до сповільненого
характеру читання, неправильного розуміння навіть простого тексту.
Дисграфія– часткове специфічне
порушення процесу письма. Виявляється в нестійких оптико-просторових образах
букв, в спотвореннях звуко-слогового складу слова та структури речення. В
основі дисграфії у дітей звичайно знаходиться недорозвинення усного мовлення та
недоліки вимови.
У
разі несформованості процесів читання і письма (у ході навчання) говорять про
алексію і аграфію.
Комментарии
Отправить комментарий